FEX, частина 1: що спільне між Україною, Узбекистаном та Казахстаном?

Перша частина організованого УПЛ Обміну футбольним досвідом примусила замислитися над тим, наскільки історичний досвід будь-якої держави впливає на розвиток у ній футболу

На фото – Азамат Айтхожин

У п’ятницю 14 липня об 9.00 стартував спеціальний форум, організований Українською Прем’єр-Лігою, – Football Experience Exchange (Обмін футбольним досвідом). Метою Форуму є створення платформи для спортивних організацій з країн Східної Європи та Азії, яка надаватиме можливість відкрити діалог між учасниками та обговорити найактуальніші проблеми, що стоять перед організаціями з даного регіону, а також трендові тематики світу футболу. У Форумі беруть участь спортивні організації (Асоціації, Ліги), клуби, представники ЗМІ.

У першій частині Форуму найбільший інтерес присутніх викликали виступи двох професіоналів – футбольного консультанта з Узбекистану Алішера Нікімбаєва та Президента Професіональної футбольної ліги Казахстану Азамата Айтхожина.

Відкриваючи FEX, Президент УПЛ Володимир Генінсон окреслив присутнім загальний стан сучасного професійного футболу в Україні, пояснив, чому вже другий сезон поспіль елітний дивізіон чемпіонату складається з 12 клубів, зауваживши, що для цього були об’єктивні причини, зумовлені насамперед економічним станом держави. При цьому Володимир Генінсон підкреслив, що вже в найближчому майбутньому заплановане повернення УПЛ на оптимальну для України кількість учасників – 16. Після чого очільник УПЛ передав слово Алішеру Нікімбаєву.

У виступі гостя з Узбекистану ключовими були такі тези:

– Професіональна футбольна ліга Узбекистану взагалі не заробляє для клубів – за дев’ять років існування ПФЛУ не знайшла жодного спонсора, не продала пакет телевізійних прав жодного клубу, існуючи за рахунок членських внесків клубів (88%) та продажу квитків на стадіони (12%);

– всі професійні ФК Узбекистану (16 – елітний дивізіон, 18 – Перша ліга) є частинами тих чи інших державних корпорацій;

– всі професійні ФК Узбекистану не мають нічого спільного з поняттям самоокупності;

– середня відвідуваність елітного дивізіону чемпіонату Узбекистану останніх років – 4,7 тис. глядачів на матч, у попередні роки максимум сягав позначки 7,5 тис. глядачів на матч (це стосується періоду, коли в тамтешній лізі працювали бразильці – тренер Луїш Феліпе Сколарі та футболіст Ривальдо);

– найнижчу середню відвідуваність в елітній лізі Узбекистану мають столичні клуби (їх чотири) – від 860 глядачів на матч до 2,9 тис. глядачів на матч (у «Пахтакора»), найвищу – провінційні клуби із Самарканда, Бухари та Намангана;

– головна дилема професійного футболу Узбекистану – як досягти рівноваги в системі, де, з одного боку, клуби будуть заробляти гроші самі, а з другого їх так чи інакше дотуватиме держава.

Після цього виступив Президента Професіональної футбольної ліги Казахстану Азамат Айтхожин. За його словами, актуальний стан справ у футболі цієї гігантської країни має такий вигляд:

– кілька років тому, намагаючись знайти баланс у системі «кількість клубів – якість клубів», елітний дивізіон футболу Казахстану скоротили до 12 команд, причому раніше турнір складався з чотирьох раундів, коли на третьому учасники ділилися на дві шістки, однак із цього року була запроваджена формула з трьох кіл;

– із 12 клубів-учасників елітного дивізіону два («Астана» і «Кайрат») є приватними структурами, решта належать областям;

– у професійному футболі Казахстану наявна велика проблема із самоокупністю клубів – майже всі вони залежні від доброї волі акимів (губернаторів областей);

– в елітному футболі Казахстану існує ліміт на легіонерів – 8 у заявці, 6 на полі, а якщо клуб хоче заявити 9-го і 10-го (більше не можна), доплачує за кожного по 100 тис. доларів, відтак у сезлні-2017 ПФЛК отримала 500 тис. доларів додаткових виплат за легіонерів, і ця сума спрямована на розвиток дитячо-юнацького футболу;

– намагаючись вирішити проблему заробляння коштів, казахстанські футбольні чиновники вдаються до цікавих маркетингових ходів, один із останніх – у кожному регіоні є свої марки напоїв, на яких почали наносити фото футболістів місцевих команд, і це дало зиск як компаніям-виробникам, так і футбольній лізі, де зросла відвідуваність.

Отже, Форум FEX – Обмін футбольним досвідом, триває. Слідкуйте за публікаціями на сайті УПЛ!

Залишити відповідь